متد سوزوکی
موسیقی یک استعداد ذاتی در افراد نیست بلکه مهارت و توانایی است که با آموزش صحیح و ایجاد انگیزه می توان آن را درعلاقه مندان به موسیقی به وجود آورد. بنابراین هر کودکی که به درستی آموزش ببیند می تواند توانایی موسیقایی خود، همانطور که همه کودکان توانایی صحبت کردن به زبان مادری را یاد می گیرند پرورش داده و توانمند گردند. در نتیجه پتانسیل هر کودک در یادگیری نامحدود است.
امروزه روشهای مختلفی برای آموزش موسیقی به کودکان نیزوجود دارد که متد سوزوکی را می توان یکی از این روش ها دانست. متدی که تلاش می کند تا با استفاده از این روش کودکانی را آموزش دهد که در کنار یادگیری موسیقی مهارت های مهم در زندگی مانند نظم، استقامت و دقت را یاد بگیرند. متد سوزوکی با باور به این اصل که همانگونه که کودکان با زحمت یاد می گیرند به زبان مادری صحبت کنند و در محیطی مملو از عشق، محبت ، تشویق والدین و محیط خانوادگی قادرند به دشوارترین مهارت ها یعنی گفتار قابل فهم پاسخ دهند و رشد کنند، می توانند در این محیط نیز موسیقی را یاد گرفته و توانمند گردند. متد سوزوکی که توسط دکتر Shinichi Suzukiبا نام "رویکرد زبان مادری" نام گرفته است دارای اصول و قوانینی درزمینه یادگیری موسیقی می باشد. وی که مربی ویلون بوده معتقد است که آموزش موسیقی هدف اصلی من نمی باشد بلکه می خواهم از این طریق شهروندانی خوب وانسانهایی نجیب پرورش دهم.
او با تحقیقاتی که برروی یادگیری زبان مادری انجام داد توانست روش نوینی را درآموزش به کودکان ابداع کند. دکتر سوزوکی در روش آموزشی خود معتقد است زمانی که کودک صحبت کردن را یاد می گیرد فاکتورهایی مانند گوش دادن، انگیزه ، تکرار، تسلط گام به گام، حافظه، واژگان، مشارکت والدین وعشق را با خود به همراه دارد.
برای مطالعه تاثیر موسیقی در درمان اوتیسم به سایت ما مراجعه نمائید.